Головна » Алгебра

Додавання й віднімання десяткових дробів

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про додавання та віднімання десяткових дробів, формувати вміння застосувати знання в нестандартних ситуаціях, навички самостійної роботи; розвивати логічне мислення; виховувати впевненість у необхідності знань, комунікативні навички, активність, увагу; сприяти виникненню інтересу до життя і творчості Т. Г. Шевченка.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, картки із завданнями для самостійної та індивідуальної роботи, комп’ютерна презентація, картки самооцінювання.

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап.

Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Взаємоперевірка в парах (з обміном зошитами). Виставлення на «Аукціон» виконаного учнями домашнього завдання (відповіді до домашнього завдання проектуються на екран – слайд-1).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні наш урок математики інтегрований з українською літературою, образотворчим мистецтвом. Тобто матеріал уроку стосується цих предметів.

З якою темою ми познайомились на попередньому уроці?

Повідомлення учнями теми уроку (слайд-2).

Визначимо очікувані навчальні результати. Протягом уроку ми зможемо:

поглибити знання про десяткові дроби, правила їх читання та запису;
застосовувати закони додавання  у нестандартних ситуаціях;
вдосконалити навички додавання і віднімання десяткових дробів;
визначати основні дати біографії та життєвого шляху Т.Г.Шевченка (слайд-3).

Повідомлення про порядок виставлення в картки самооцінювання балів, зароблених учнями на кожному етапі уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправа « Закінчити речення».

Звичайний дріб, знаменник дробової частини якого є одиниця з кількома нулями у вигляді десяткового дробу записується…

Розряди десяткового дробу праворуч від коми називаються….

Від перестановки доданків сума…

Якщо справа до десяткового дробу приписати нулі, то дріб….

 Щоб додати або відняти десяткові дроби потрібно….(слайд-4)

V. Застосування знань, умінь та навичок.

Виконання усних вправ.

1. Прочитати десяткові дроби:

     3,4; 56,04; 23,004; 0,45; 0,006; 18,608; 6,088; 5,41; 104,43; 999,9999.

2. До якого розряду належить підкреслена цифра в числі:

    12,3865; 5,46; 1,84569; 7,2843; 76,096; 0,32187.

3. Який з десяткових дробів більший:

     20,07 чи 20,7;  4,567 чи 4,64;  0,234 чи 0,24;  0,3 чи 0,301.

4. Обчислити:

     5 + 0,6;  0,34 + 0,45;  6,2  -  3,5;  2,8 + 7,2; 4,32 + 3,5; 12 + 7,9;

     0,5 -  0,2; 3,42 + 5, 58;  7,02 + 1,4;  2,4 + 5,24;  0,1 + 0,01, 7 – 4,8 (слайд-5).

Завдання для додаткової самостійної роботи учнями під час уроку:

  Логічні задачі  (випереджувальні завдання ).

 1.  Знайти закономірність і запиши три наступних числа  послідовності:

2; 2,7; 3,4…

2.Напишіть три числа, кожне з яких більше за 8,5 і менше від 8,7.  

Для тих, хто хоче знати більше:

                    № 1289 ( 1); № 1300 (1).

Завдання підвищеної складності:

1. Чи існує натуральне число, що дорівнює сумі всіх попередніх до нього натуральних чисел?

2.Як зміниться сума двох чисел, якщо один з доданків збільшили на 18,2, а інший зменшили на 3,1?

Індивідуальна робота (учні працюють з різнорівневими завданнями протягом уроку).

І група

Виконайте дії: 8 + 2,6; 4,6 + 0,5; 4,7 – 2,8; 45,6  - 13.

ІІ група

Виконайте дії: 4,78 + 14,64; 6,8 + 234,28; 256,3 – 85,27; 400 – 16,82.

ІІІ група

Виконайте дії: 7,21 – 3,964; 15,1 - 15,098; 473,8 – 29,64 + 548,84.

Відповіді:

І   - 10,6;   5,1;    1,9;    32,6.

ІІ -  19,42;     241,08;    171,03;    383,18.

ІІІ -  3,246;     0,002;     993. 

Гра «Відгадай задумане слово».

Прізвище видатної людини, про яку будемо говорити на уроці дізнаємося, виконавши наступне завдання.

Обчислити значення виразів.

І – команда:   10,8 + 0,306;  42,6 – 7,84; 4,67 + 8,7; 76,4 – 18.

ІІ – команда:   9 + 2,43; 32 – 5,64; 86,6 + 3,41; 5,48 – 3,9 (слайд-6).

За знайденою сумою або різницею потрібно відкрити літеру у таблиці, яка відповідає отриманому числу (змагаються дві команди).

Відповіді: І – 11,106;    34,76;     13,37;    58,4.

                    ІІ – 11,43;     26,36;      90,01;    1,58.

Отримали прізвище – Шевченко. Тарас Григорович - видатний український поет, письменник, художник. Таким чином окрім виконання математичних вправ, будемо дізнаватись про його життєвий шлях.

Для того, щоб визначити, коли Тарас Григорович народився, нам слід розв’язати наступне завдання.

Коментоване  розв'язування задач.

Задачі на відтворення  знань.

                  1.Знайдіть пропущені числа у ланцюжку:

                      а  в  1498,98 (слайд-7).

                   Відповідь: а = 1814.

Так, 9 березня 1814 року у сім’ї кріпака народився хлопчик Тарас, який  став визначною особистістю для України. В цьому році ми відзначаємо 200-річчя з дня народження Великого Кобзаря, а 2014 рік в Україні оголошено роком Тараса Шевченка (слайд-8).

У Кирилівці минуло дитинство поета.  Тут прокинулась у нього любов до книжки, малювання. Досить рано не стає батьків Тараса і хлопчик йде у найми до дяка: носить дрова; опалює школу, навчається і малює, а в 14 років він стає дворовим  слугою у поміщика Енгельгарда, з яким переїхав до Вільна, а потім до Петербурга. Щоб дізнатися скільки років пробув у кріпацтві Шевченко, виконаємо таке завдання (слайд-9).

Робота в парах.

                2.Обчислити найзручнішим способом:

               1) 0,631 + 0,308 + 1,369 + 0,692; 2) ( 14,543 + 13 ) – 6,543.

               Додати одержані результати.

Відповідь: 24.

У 1838 році Карл Брюллов намалював портрет Василя Жуковського, який розіграли в лотереї, з участю царської родини і Шевченкові видали відпускну. Цього ж року його було прийнято до Академії мистецтв (слайд-10).

 Тарас Григорович написав багато віршів, поем, які є улюбленими творами мільйонів українців. Першу збірку своїх поетичних творів було видано під назвою «Кобзар». До неї ввійшло 8 поезій (слайди-11,12).  Коли вперше вийшов «Кобзар», ви дізнаєтеся, розв’язавши  задачу.

Пошук інформації.

3. Розв’язати задачу:

Першого дня автомобіль проїхав 586,6 км, другого на 80,2 км менше, ніж першого, а третього на 240,6 км більше, ніж другого. Скільки всього кілометрів проїхав автомобіль за три дні? (слайд-13).   Відповідь: 1840.

1840 рік – це дата, коли в Петербурзі вийшов «Кобзар».

Незабаром відбувається перша подорож до України, Тарас Шевченко гостює у рідному селі Кирилівці, відвідує знайомих, малює, пише вірш «Розрита могила». Коли це сталося, дізнаємось розв’язавши наступне завдання.

4. Розв’язати рівняння:

1) 2019,24 – ( х + 332,33 ) = 22,84,

2) х – 28,43 = 150, 5.

Знайти суму коренів (слайд-14). Відповідь: 1843.

Тобто перша подорож на батьківщину після розлуки з Україною відбулася у 1843 році.

«Заповіт» Т. Г. Шевченка - один з найвідоміших творів (слайд-15). Дізнаємося, коли написав його автор, виконавши таке завдання:

Застосування знань у нестандартних ситуаціях.

5.Постав замість зірочок  цифри:

- 7,85* 9

  2,* 932

 *,9* 87      1; 8; 4; 5 (слайд-16).   

Відповідь: 1845. Отже, «Заповіт» написано 1845 року.

У цьому ж році він подав заяву до ради Академії наук з проханням надати йому звання художника і Рада Академії наук ухвалила відповідне рішення.

До останніх днів свого життя поет перебував під таємним наглядом поліції. Важко прожиті роки, сум за рідною землею, 10 років в засланнях підірвали здоров’я Тараса Григоровича. 10 березня 1861 року  Шевченко помер  в Петербурзі. Спочатку його там і поховали (слайд-17). Ось слова із «Заповіту» Шевченка:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого

На Вкраїні милій (слайд-18).

 З часом його заповіт було здійснено. Його перепоховали на Чернечій горі у Каневі (слайд-19). Коли це сталося, дізнаємось, розв’язавши наступне завдання.

Самостійна робота.

Інтерактивна вправа «Знайди за відповіддю».

І - Варіант

Установіть відповідність між виразом та його значенням:

Яке число залишилося?

 

ІІ - Варіант

Установіть відповідність між виразом та його значенням:

 

Яке число залишилося?  І – 22,05,   ІІ – 18,61.

Відповіді:

Варіант – І: 1 – В  2 -  Г   3 -  А  4 – Д; Варіант -  2: 1 – А  2 -   Д   3 -  Г   4 -  В.

Таким чином, це сталося  22. 05. 1861 р. Ось як закінчується «Заповіт»:

І мене в сім’ї великій

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом (слайд-20).

Ще раз нагадаємо:  2014 рік в Україні оголошено  роком Тараса Шевченка. З мистецької спадщини Т. Г. Шевченка збереглося 835 творів живопису і графіки та біля двох сотень його літературних творів, серед яких перша збірка  - «Кобзар», вірші «Заповіт», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Садок вишневий коло хати», поеми «Сон», «Гайдамаки», «Кавказ» (слайди-21, 22).

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Розв’язуючи вправи на дії з десятковими дробами ми також ознайомились з біографією Т. Г. Шевченка, його спадщиною. Збагатившись цими знаннями, ви краще зможете опанувати програмовий матеріал з літератури та образотворчого мистецтва.

Рефлексія:

 Чи досягли ми мети уроку?

 На якому етапі уроку було найцікавіше працювати?

 А зараз побачимо результати вашої роботи. Виставлення балів  за карткою     самооцінювання.

Картка самооцінювання

учня 5 класу_________________________

 

VІІ. Домашнє завдання.

       №1251  (3), №1255,

        №1264 (достатній рівень), №1292 (3) (високий рівень) (слайд-23).


Теги: дроби, Паламарчук Т.В.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 92/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar