Головна » Алгебра

Дії з натуральними числами. Урок з математики для 5 класу

МЕТА УРОКУ:   закріпити навички виконання дій над натуральними  числами, усної лічби, розвивати логічне мислення, правильну математичну мову, прививати любов до математики, виховувати активність, самостійність,  охайність записів у зошитах.

ТИП УРОКУ:      урок узагальнення і систематизації знань.

                         

                                          Х І Д   У Р О К У:

 1. Організаційний момент:

 2. Повідомлення теми і мети уроку:

     Учитель: «Дітки, Ви любите гратися? А математику? Тоді давайте займатися математикою, граючись. Сьогодні ми з Вами вирушаємо у незвичайну подорож. А оскільки наше місто розміщене на перехресті залізничних шляхів мало не з усієї України, а наша гімназія імені Андрея Шептицького розташована, власне, недалеко від залізничного вокзалу, то нам найзручніше  подорожувати поїздом. А на ньому вздовж великими літерами написано: «НЕХАЙ СЮДИ НЕ ВВІЙДЕ ТОЙ, ХТО НЕ ЗНАЄ МАТЕМАТИКИ»

     Всі зайняли місця відповідно до придбаних квитків А тепер, рушаймо! Контролери перевіряють квитки, тобто наявність виконаних домашніх завдань. На учительському столі  стоїть іграшкова залізниця з поїздом, який рухається по колу. Через певну відстань стоять вказівники з назвами тих станцій, де ми повинні зупинитися і почерпнути щось нове від подорожі.

    Переїзд до першої зупинки займе певний час, щоб його скоротити, люди, зазвичай, у поїзді або читають, або розмовляють, спілкуються, заводячи нові знайомства. Давайте і ми з Вами трохи відволічемося, а саме – порозгадуємо загадки.

 

На число це – знайте діти,-

Заборонено ділити,

Проте множити – чудово

Зразу відповідь готова

Не роби собі проблем,

Обережно будь з……

                                  (Нулем)

 

       Від числа число відняти –

       Можна результат дістати.

       Зовсім це не таємниця

       Зветься результат -….

                                           (Різниця)

 

                 Дія ця із плюсом дружить

                 І вона важлива дуже,

                 Бо вона – даю Вам слово –

                 Арифметики основа

                 Щирі Вам вітання

                 Від дії …..

                              (Додавання)

 

                              Суму однакових чисел

                              Можна обчислити швидше,

                              Слід нам лише додавання

                              Замінити дією іншою

                              Спростити, обчислити можемо

                              І це завдяки дії…

                                                  (Множення)

          А ось і перша зупинка нашої подорожі – «Уснолічбівка».

На цій зупинці ми повторимо правила усної лічби, розв’язавши приклади (записані на дошці)

а) (( 4444: 44 + 23): 62 + 128 ): 130 · 419 = 419

б) (( 66 – 39 ): 27 · 77 +23 ): ( 53 +141: 3 ) = 1

в) 68 · ( 673 +101 ) + 68 · ( 99 + 127 ) = 68000

         Із завданнями ми справилися, можемо сідати у потяг і рухатися дальше. Продовжимо забавлятися під час руху. Розв’яжемо декілька логічних задач.

☻  Качка, стоячи на одній нозі, важить 2 кг. Скільки вона буде важити,

      якщо стане на другу ногу? ( 2 кг)

☻  Боцман старший за юнгу на 10 років. На скільки років він буде

      старший за юнгу через 5 років? (на 10 років)

☻  На подвір’ї у бабусі ходили вівці і кури, всього у них 14 ніг. Скільки

      було овець і курей, якщо всього було 5 голів? (дві вівці і три курки)

     О, ми  заговорилися і мало не пропустили зупинку. А це станція «Рівняйлівка». Тут ми з Вами повинні показати, які ми фахівці у розв’язування рівнянь.

      а) (( 49х – 67 ): 2 – 84 ) · 28 = 5628;

              (49х – 67): 2 – 84 = 201;

              ( 49х – 67 ): 2 = 285;

                 49х – 67 = 285 · 2;

                 49х – 67 = 570;

                  49х = 67 + 570;

                  49х = 637;

                      х = 637: 49;

                      х = 13.

Відповідь. 13

     б) 17х – ( 67 + 34 ) = 120;

          17х – 101 = 120;

           17х = 221;

            х = 221: 17;

            х = 13.

Відповідь.13

          Учитель: «Коренем обидвох рівнянь є число 13. Дюжина – це число 12, яке зручне для розрахунків, бо воно ділиться на 1,2,3,4,6,12 без остачі. А число 13 ділиться лише на 1 та 13, тому його називають «Чортовою дюжиною». Число 13 марновірні люди вважають нещасливим. Вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В Англії, наприклад, немає трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з числом 13, А Ви боїтеся цього числа? Ні, звичайно, гімназисти сміливі! Молодці!

        А тепер прошу скласти вираз за схемою і знайти його значення (схеми виразу висвітлюється за допомогою проектора)

 

11 – ( 340: 17 + 96 ): ( 166 – 137 ) = 7

 

    Ми отримали результат – число 7. А тепер  послухайте  невеличку розповідь про це число. Число 7 досить часто зустрічається в природі і людському житті. Кожна фаза Місяця триває 7 діб, ось чому тиждень складається з семи днів. Фаз у місяці 4. Тому кожен місяць року має не менше чотирьох тижнів. Люди давно помітили, що в сузір’ї Великого Воза найяскравішими є 7 зірок. Люди давно впевнилися, що веселка – це дуга, що має 7 кольорів. «До неї дійдеш – сім потів проллєш», - говориться в прислів’ї. Щоб не помилитися, люди дійшли висновку: сім раз відміряй, один раз відріж. Цікаво Вам? Тоді продовжуємо нашу подорож.

        А зараз поки ми приїдемо до наступної зупинки, давайте виправимо помилки в таких прикладах:

    а)  345                        б) 4530 15

         104                             45      32

        --------                            30

       1360                                30

       345                                  0

       ---------

       4810

       Зупинка «Уважнівка». На цій зупинці ми повинні  встановити за даними умовами задач, з якими предметами має зв’язок математика і чи взагалі вона потрібна.

 

         ☺ Одна кіловат – година електроенергії коштує 15 коп. Якщо кожен

              учень збереже за одну добу 1 кіловат, то на яку суму буде

              збережено електроенергії учнями нашої гімназії, якщо в нас

              навчається 500 учнів?

15 · 30 = 450 ( коп.) – вартість зекономленої одним учнем

                                         електроенергії за 30 днів;

2) 450 · 500 = 2250 ( грн.) – вартість зекономленої електроенергії

                                          500 учнями.

Відповідь. 500 учнями буде зекономлено електроенергії на суму 2250 грн.  (математика має зв’язок із економікою)

         ☺  Річка Дністер має довжину 1360м, її зображення  на карті має

             довжину 16см. Знайдіть масштаб карти.

             1360км = 136000000см.

             136000000: 16 = 8500000: 1

             Відповідь. масштаб карти 8500000: 1 (математика має зв’язок

                               із географією)

           ☺  Побудувати стовпчасту діаграму за такою інформацією:

              тривалість життя кедра становить 2500 років, дуба – 1500 років,

              липи – 800 років, сосни – 450 років, ялини – 350 років, верби –

              100 років.

 

☺ Картопляне поле прямокутної форми має розміри 450м на 260м.

           Скільки тонн картоплі зберуть із цього поля, якщо на одному

           квадратному метрі росте 4 кущі картоплі і кожен кущ дає 2кг

           врожаю?

4 · 2 =  8 (кг) – зберуть картоплі з 1м²;
 450 · 260 = 117000 (м²) – площа поля;
 117000 · 8 = 936000 (кг) = 936 (т) – зберуть картоплі з поля.

Відповідь. з поля зберуть  936 тонн картоплі. ( математика пов’язана з сільським господарством )

☺ Знайти площу у дм² картини – «велетня» М. І. Івасюка «В’їзд

     Богдана Хмельницького до Києва», якщо ширина цього полотна

     400см, а довжина на 178см більша, ніж ширина.

400 + 178 = 578(см) – довжина полотна;
578 · 400 = 231200 (см²) = 2312 (дм²) – площа полотна.

Відповідь. площа полотна 2312 дм² ( математика пов’язана з історією, мистецтвом)

            Все, всі завдання, які були поставлені перед нами на цій зупинці ми виконали, тепер можемо вирушати дальше з музикою, в якій звучать 7 математичних нот (вмикається музика). Поки грає музика, нам тепло і затишно в вагоні, розглянемо малюнок ( висвітлюється за допомогою кодоскопа ) і порахуємо, скільки і яких фігур зображено на малюнку робота.

 

Трикутників – 5

Квадратів – 3

Прямокутників – 4

Кіл - 2

Відрізків – 2

А тепер розгадаємо ребус: 3∟ник  ( ∆ )

          Розгадаємо загадку: З двох променів складається

                                              Далеко простягається

                                              В загадках є і там, і тут

                                              А називається він…

                                                                    ( Кут) 

          Ось ми і скоротили собі час і під’їхали знову до якоїсь зупинки. Прибуваємо на станцію «Квіткова».

      Наше завдання полягає в наступному. Округлити  числа, записані на картах до певного розряду(картки роздаються учням), розставити отримані числа в порядку зростання, перевернути картки, на зворотній стороні яких написані букви.

 

        Це слово – ромашки. Ми назбирали букет із польових ромашок. На попередній станції ми побачили, що математика має зв’язок з багатьма предметами, і це ще далеко неповний перелік навчальних дисциплін. Більшість із цих предметів вивчають у гімназії. З року в рік вчителі гімназії сіють у душах своїх учнів щире, добре, вічне. А нещодавно наш навчальний заклад відсвяткував свій перший ювілей – 20 років відновленої гімназії у м. Стрию. Тому цей букет, який ми назбирали на станції «Квітковій», подаруймо своїй гімназії, нашим вчителям із вдячністю.

      А на завершення нашої подорожі хочу зачитати вислів про математику, а Ви подумайте, і скажіть, що кожен із Вас відчув по мірі того, як я читатиму: «Математика – цариця наук. ЇЇ улюблениця – істина, її вбрання – простота і ясність. Палац цієї володарки оточено тернистими заростями. І щоб досягти його, кожному доводиться пробиватися крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розумові, що любить істину і загартований у боротьбі з труднощами і такому, що свідчить про незвичайну схильність людини  до заплутаних, але невичерпних і піднесених розумових насолод»

 

ІІІ.  Підсумок уроку

      Вчитель «Дякую Вам, учасники подорожі. Ви гарно впоралися  із завданнями. Ч. Дарвін сказав: У людей, які засвоїли великі принципи математики одним органом чуття більше»

 

ІV. Домашнє завдання


Теги: натуральні числа, Маковська Л.Ю.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 194/41


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar