Головна » Алгебра

Діаграми. Кругові діаграми. Стовпчасті діаграми

Мета:        

[*]       формувати уявлення учнів про поняття діаграми і спосіб відтворення співвідношення величини за допомогою кругових діаграм; вчити будувати кругові діаграми за відомим значенням величини за допомогою табличного редактора   Microsoft Excel;

[*]       розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, навички комп’ютерної обробки інформації за допомогою електронної таблиці;

[*]       виховувати повагу до науки, інформаційну культуру.

Тип уроку: Практична робота

Очікувані результати: Після уроку учні зможуть розвивати навички роботи з інформаційно-комунікаційних технологій, створювати і „читати” діаграми, кругові діаграми.

Обладнання: Мультимедійний проектор, екран, комп’ютери, картки із завданнями, слайди.

Структура уроку

I Організаційний момент

II Перевірка домашнього завдання

III Мотивація вивчення теми

IV Практична робота

V Підсумок уроку

VI Домашнє завдання

 

Хід уроку

I Організаційний момент

[*]       Привітання учнів

[*]       Озвучення теми уроку (слайд 1)

Слово вчителя: „Діаграми. Кругові діаграми.”

[*]       Постановка мети уроку (слайд 2)

Слово вчителя: На цьому уроці необхідно ознайомитися з поняттям діаграми, кругові діаграми; навчитися  будувати діаграми за відомими значеннями величини і „читати” їх.

II Перевірка домашнього завдання

Учень консультант перевіряє наявність виконання домашнього завдання учнів, відповісти на питання , що виникли в учнів у процесі його виконання.

 ІІІ Мотивація вивчення теми

Демонстрація слайдів, на яких зображено різні види діаграм.

Слово вчителя: Якось великий філософ Конфуцій сказав: „Одна картина коштує тисячі слів”. А в нашому випадку тисячі чисел. Для чого і де використовуються діаграми? В кінці кожного семестру, теми або тижня учителі підводять підсумки успішності класів. Складають таблицю успішності класу, будують діаграми. Дуже часто ми бачимо по телебаченню результати різних соціологічних досліджень, які також демонструються у вигляді діаграм. За допомогою діаграм легко простежити  динаміку певного процесу, оцінити та проаналізувати  інформацію. Інформація, яка зображена у вигляді діаграм легко сприймається, тому добре запам’ятовується.

Діаграми бувають: гістограми, лінійчаті, кругові, графіки, циліндричні, конічні, біржові тощо. Сьогодні ми з вами познайомимося з круговими діаграмами. Для прикладу розглянемо кругові діаграми. Кругові діаграми застосовують тоді, коли хочуть зіставити частини якоїсь величини.(слайд 4-7)

 

Діаграма розподілу учнів 6 класу на хлопців і дівчат

 

IV Практична робота

Слово вчителя: Сьогодні ми з вами на практиці ознайомимося з круговими діаграмами. Для цього виконаємо практичну роботу. (Слайд 9)

Кожному учню видається завдання з покроковим описанням дій виконання практичної роботи.

Завантажити табличний процесор Microsoft Excel:

Пуск/Програми/                    (Слайд 10)

Уважно прочитати умову задачі:

Учні шостих класів відвідують різні спортивні секції. Баскетбол відвідують 30 учнів, гандбол відвідують 25 учнів, футбол відвідують 78 учнів, волейбол -30 учнів, легку атлетику 45 учнів.(Слайд 11)

Побудуйте таблицю, що відображає відвідування учнями 6 класів спортивних секцій.


 За даними таблиці побудувати кругову діаграму:

 За допомогою курсору виділити область таблиці – діапазон комірок.
На панелі інструментів натиснути на кнопку Мастера диаграм/ тип діаграмм. (Слайд 13)
В типі диаграмм оберіть тип : кругова, натисніть кнопку Далее. (Слайд 14)
У діалоговому вікні Мастера диаграмм з’явиться приклад необхідної нам діаграми. Натисніть Далее. (Слайд 14)
Мастер диаграмм / параметри діаграми:

 

Мастер диаграмм / размещение / поместить диаграмму на листе /имеющимся. Натиснути /готово. (Слайд 17)

 

Ви повинні отримати наступний результат:

 

5.      Використовуючи побудовану діаграму дайте відповіді на запитання:

Яку секцію відвідує найбільше шестикласників? (футбол 78 учнів, 38%)
Які секції відвідує однакова кількість шестикласників? (Волейбол і баскетбол: 30 учнів, 14%)
Яку частину від кількості футболістів становить кількість легкоатлетів? ( )
Скільки відсотків гандболістів становить від кількості баскетболістів? (

V Підсумок уроку (Слайд 18-19)

 

Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми ознайомились з поняттям діаграми, навчились будувати кругові діаграми за допомогою табличного редактора Microsoft Excel, навчилися „читати”  інформацію з діаграм.

 

Рефлексія

 

Як би ти оцінив свої здобутки на уроці:

 

Поставте оцінку вчителю за роботу  за 12 бальною шкалою _______

Поставте оцінку собі за роботу  за 12 бальною шкалою _______

VІ Домашнє завдання (Слайд 20)

Завдання №1

 На круговій діаграмі наведено результати виборів мера Сонячного міста (у відсотках).

Скільки відсотків виборців брали участь у голосуванні?
На скільки відсотків більше виборців проголосувало за Знайку, ніж за Незнайку?
Скільки відсотків виборців проголосувало проти Незнайка?

 

Завдання №2

 На круговій діаграмі наведено розподіл використання учнем шостого класу Петром Іваненком вільного від навчання часу. Скільки відсотків вільного часу Петро приділяє перебуванню на свіжому повітрі?

Скільки відсотків вільного часу Петро витрачає з користю для здоров’я?
У скільки разів більше часу він витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам?
Чи порадив ти Петру щось змінити в розподілі вільного часу?

 

Завдання №3

Моряк Папай вважає, що найсмачніші пельмені з шпинатовою начинкою. Склад у відсотках цієї начинки подано на діаграмі.

Скільки відсотків начинки становить зелена цибуля?
Скільки грамів шпинату міститься у 500 г начинки?

 

Тема. Стовпчасті діаграми.

Мета:        

[*]       Формувати уявлення учнів поняття про стовпчасті діаграми і спосіб відтворення співвідношення величини за допомогою стовпчастих діаграм; навчити будувати стовпчасті діаграми за відомим значенням величини за допомогою табличного редактора   Microsoft Excel;

[*]       Розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, навички комп’ютерної обробки інформації за допомогою електронної таблиці;

[*]       Виховувати повагу до науки, інформаційну культуру.

Тип уроку: Практична робота

Очікувані результати: Після уроку учні зможуть розвивати навички роботи з інформаційно-комунікаційних технологій, створювати і „читати” діаграми, стовпчасті діаграми.

Обладнання: Мультимедійний проектор, комп’ютери, картки із завданнями, слайди.

Структура уроку

 

Організаційний момент

II Перевірка домашнього завдання

III Актуалізація опорних знань

IV Мотивація навчання

V Практична робота

VI Підсумок уроку

VIІ Домашнє завдання

 

Хід уроку

I Організаційний момент

 

[*]       Привітання учнів

[*]       Озвучення теми уроку (слайд 1-2)

Слово вчителя: „Стовпчасті діаграми.”

[*]       Постановка мети уроку (слайд 3)

Слово вчителя: На цьому уроці необхідно ознайомитися зі стовпчастими діаграмами; навчитися  будувати діаграми за відомими значеннями величини і „читати” їх.

II Перевірка домашнього завдання

Учитель демонструє правильне виконання домашнього завдання за допомогою проектора. Учні аналізують правильність виконання домашнього завдання, звіряючись з дошкою, задають питання.

Завдання №1 (слайд 4-5)

На круговій діаграмі наведено результати виборів мера Сонячного міста (у відсотках).

Скільки відсотків виборців брали участь у голосуванні?
На скільки відсотків більше виборців проголосувало за Знайку, ніж за Незнайку?
Скільки відсотків виборців проголосувало проти Незнайка?

 

Всього виборців 100%, але не брали

участь в голосуванні 7%, тому брали участь у виборах 100%-7%=93%

За Знайку проголосувало 85%, а за Незнайку 5%, тому 85%-5%=80% на 80% голосів більше проголосували за Знайку ніж за Незнайку.
Проти Незнайки проголосували: 93%-5%=88% голосів

Завдання № 2 (слайд 6-7)

На круговій діаграмі наведено розподіл використання учнем шостого класу Петром Іваненком вільного від навчання часу.

Скільки відсотків вільного часу Петро приділяє перебуванню на свіжому повітрі?
Скільки відсотків вільного часу Петро витрачає з користю для здоров’я?
У скільки разів більше часу він витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам?

Чи порадив ти Петру щось змінити в розподілі вільного часу?


Розв’язання

Так як весь вільний час від навчання є 100% тому:

100%-(15%+35%+2%+20%+24%)=4% - перебування Петра на свіжому повітрі

Час, який витрачає Петро з користю для здоров’я: перебування на свіжому повітрі, заняття спортом:

4%+15%=19%

24%+35%=59% - гра на комп’ютері і перегляд телепрограм
59% : 2% =  29,5

Тобто у 29,5 разів більше  часу Петро витрачає на перегляд телевізійних програм і гру на комп’ютері, ніж на допомогу батькам.

Завдання №3 (слайд 8-9)

Моряк Папай вважає, що найсмачніші пельмені з шпинатовою начинкою. Склад у відсотках цієї начинки подано на діаграмі.

Скільки відсотків начинки становить зелена цибуля?
Скільки грамів шпинату міститься у 500 г начинки?


Розв’язання

Так як вся начинка є 100% тому:

100%-(15%+5%+65%)=15%  - становить цибуля

Нехай 500г начинки – це 100%, а 65% - це х г, складемо пропорцію

 

                                                       500 г – 100%

                                                       х г – 65%      звідси маємо:

                                                      

                                                       (г) – шпинату в начинці.

IIІ Актуалізація опорних знань (слайд 10-14)

Фронтальне  опитування

Для чого використовують діаграми?
Які діаграми ви знаєте?
За допомогою якої  програми можна будувати діаграми не в зошитах,  а при роботі з комп’ютером?
Наведіть приклади використання діаграм в сучасному житті?
Як ви гадаєте,  у яких випадках зручно подавати інформацію у вигляді кругових діаграм, а в яких  у вигляді стовпчастих?

IV Мотивація навчання (слайд 15-16)

Слово вчителя: Вам, мабуть, неодноразово доводилося чути вислів „діаграми зростання”. Якщо хочуть продемонструвати, як з плином часу змінюється деяка величина, то наочнішими є стовпчасті діаграми. Зверніть увагу на різноманіття оформлення діаграм у задачах. Наприклад, стовпчаста діаграма може складатися не тільки з вертикальних стовпчиків, а й з горизонтальних смужок.

 

V Практична робота

Слово вчителя: Сьогодні ми з вами на практиці ознайомимося зі стовпчастими діаграмами. Для цього виконаємо практичну роботу. (Слайд 17)

 

Кожному учню видається завдання з покроковим описанням дій виконання практичної роботи.

 

Завантажити табличний процесор Microsoft Excel:

Пуск/Програми/                    (Слайд 18)

 

Уважно прочитати умову задачі:

 

Користуючись таблицею середніх температур повітря в окремих регіонах України, побудуйте відповідну стовпчасту діаграму.(Слайд 19)
 

За даними таблиці побудувати стовпчасту діаграму:

 За допомогою курсору виділити область таблиці – діапазон комірок.
На панелі інструментів натиснути на кнопку Мастера диаграмм/ тип диаграмм. (Слайд 17)
В типі диаграмм оберіть тип : линейчатая, натисніть кнопку Далее. (Слайд 18)
У діалоговому вікні Мастера диаграмм з’явиться приклад необхідної нам діаграми, оберіть  Ряды в строках. Натисніть Далее. (Слайд 19)
Мастер диаграмм / параметри діаграми:

                                                Заголовок - ввести назву діаграми

                                                Подписи данных – поставити        Значения

                                                                  

       Натиснути Далее.(Слайд 20,21)

Мастер диаграмм / размещение / поместить диаграмму на листе /имеющимся. Натиснути /готово. (Слайд 22)

 

Ви повинні отримати наступний результат:

 

За даними таблиці побудувати аналогічно гістограму:(Слайд 23)

 

За даними таблиці побудувати аналогічно кругову:(Слайд 24)

Знайти суттєві відмінності кругової діаграми і стовпчастої. Зробити висновок.

 

VІ Підсумок уроку (Слайд 25-26)

 

Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми ознайомились зі стовпчастими діаграмами, навчились будувати стовпчасті діаграми, лінійчаті, гістограми за допомогою табличного редактора Microsoft Excel, навчилися „читати”  інформацію з діаграм. Зробили висновок про те, що кругові діаграми необхідно застосовувати, коли необхідно спів ставити частини якоїсь величини, а стовпчасті діаграми застосовують тоді, коли необхідно продемонструвати, як з плином часу змінюється деяка величина.

 

Рефлексія

 

Як би ти оцінив свої здобутки на уроці:

 

               „Я все розумію, я все роблю правильно.”

 

               „Мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді допускаю                

                  помилки.”

                  „Я майже нічого не зрозумів, нова тема для мене дуже складна”

Поставте оцінку вчителю за роботу  за 12 бальною шкалою _______

 

Поставте оцінку собі за роботу  за 12 бальною шкалою _______

 

VІІ Домашнє завдання (Слайд 27)

 Скласти задачі за діаграмами

 

         Джерела

Математика 6 клас , Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С., Харків, "Гімназія" 2006


Теги: діаграма, Голік І.А.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 527/36


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar