Головна » Алгебра

Арифметичні дії з десятковими дробами

Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Дії з десятковими дробами», удосконалювати вміння застосовувати отримані знання при розв’язуванні вправ різних видів.

Розвивати активне мислення, увагу, мову, вміння аналізувати та оцінювати свою роботу та відповіді однокласників, вміння вислуховувати відповіді та висловлювати власну думку. Посилити міжпредметні зв’язки.

Виховувати в учнів відповідальність, доброзичливе ставлення один до одного, прищеплення інтересу до математики та почуття гордості за Батьківщину.

Обладнання: презентація PowerPoint «Подорож до семи чудес України», картки для оцінювання роботи учнів на уроці та сигнальні для проведення рефлексії, карта України.

Форми і методи роботи: групова, гра, рефлексія.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь та навичок.

Вид уроку: урок-подорож.

Очікувані результати: учні вміють розв’язувати вправи, використовуючи всі дії з десятковими

 

Хід уроку.

                                                            Хто не знає свого минулого,

                                                                     той не вартий свого майбутнього.

Максим Рильський

І. Організаційний момент, мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами систематизуємо наші знання про дії з десятковими

дробами і разом з тим будемо подорожувати. Наша мандрівка до Семи Чудес України. Подорожувати будемо не лише в країни нашої держави, але й у далеке минуле.

На світі багато чудових країн,

Мені наймиліша, найкраща країна,

Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,

Безсмертна моя Україна.

Працюватимемо в групах, які були сформовані на попередньому уроці.

Оцінювання роботи кожного члена вашої групи буде здійснюватись

консультантом групи та керівником подорожі – вчителем.

Результати необхідно буде занести в звітну таблицю.

Активно працюючи на уроці, ви зможете усунути прогалини в знаннях і краще підготуватися до контрольної роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Почнемо ми свою подорож з першого чудеса України - національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець», який розташований в Кам'янці-Подільському Хмельницької області. (Слайд 3) Невід'ємною частиною Старого міста, його перлиною, є Стара фортеця, яка стала візитною карткою міста, його символом. Історія її заснування починається в XII столітті. Немов продовження кам'яних скель височать башти фортеці. До нашого часу збереглася система ходів і казематів. Одинадцять башт входять до складу фортеці, кожна має свою назву і свою історію. Так, наприклад, найвища башта названа Папською тому, що була збудована на кошти, виділені папою римським Юлієм II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув'язнений Устим Кармелюк. У Чорній (кутовій) башті знаходиться криниця глибиною 40 м і в діаметрі 5 м видовбана в скалі. Досі в її стінах збереглося величезне дерев'яне колесо з пристроєм для підняття води на поверхню. Денна вежа призначена для спостерігачів. Можна піднятися на неї кожному і насолодитися оспіваним українським краєвидом. А щоб нам з вами піднятися на її вежу проведемо гру «Незакінчене речення». (Слайд 4)

Щоб знайти суму (різницю) двох десяткових дробів, треба …
Щоб додати (відняти) десяткові дроби з різною кількістю цифр після коми потрібно …
Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000, …, треба …
Щоб помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001; …, треба …
Щоб знайти добуток двох десяткових дробів, треба …
Щоб знайти частку двох десяткових дробів, треба …
Щоб поділити десятковий дріб на 10, 100, 1000, …, потрібно …
Щоб поділити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001, …, потрібно …
Щоб знайти десятковий дріб від числа, треба …
Щоб знайти число за його десятковим дробом, треба …

ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок.

Наступною нашою зупинкою є заповідник Софія Київська. (Слайд 5) Але для того, щоб дізнатися які пам’ятки знаходяться на його території проведемо вправу «Загублені коми».

№1. Відновити коми, яких не вистачає в виразах. (Слайд 6, 7)

32 + 18 = 5;                   42  17 = 7,14;                  63 – 27 = 603;        

3 + 108 = 408;                736 – 336 = 4;                 57 - 4= 17;

363,6: 9 = 404;                       545454: 6 = 9090,9.

Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг заповідника славетної Софії Київської. (Слайд 8) Десь поза стінами залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає далеке минуле... Найвеличнішою спорудою Національного заповідника «Софія Київська» є Софійський собор – всесвітньо відома пам’ятка архітектури і монументального живопису ХІ століття. Софія зберігає найбільший у світі ансамбль унікальних мозаїк і фресок першої чверті ХІ ст. – 260 м мозаїк та 3000 м фресок. Висока дзвіниця домінує над територією Софіївського заповідника. ЇЇ висота 76м. Зберігся дзвін, відлитий у 1705 році. Його вага - близько 13 тонн.

До складу заповідника входять пам'ятки світового значення: Софійський собор з комплексом монастирських споруд, Золоті ворота, Кирилівська, Андріївська церква, Судацька фортеця.

Зупинка Києво-Печерська лавра. (Слайд 9)

 Києво-Печерська лавра - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва. В ХІ столітті монастир став центром розповсюдження і затвердження християнства в Київській Русі. У ХІІ столітті він отримав статус «лаври» – головного великого монастиря. У ХVІІІ столітті Києво-Печерська лавра стала найбільшим церковним феодалом на Україні. Їй належали три міста, сім містечок, біля двохсот сіл і хуторів, більше семидесяти тисяч кріпаків, дві паперові фабрики, одинадцять цеглових і шість скляних заводів, більше ста шестидесяти винокурень і вітряків, біля двохсот шинків, два кінних заводи. Києво-Печерській лаврі було підпорядковано багато дрібних монастирів і так названі пустелі з їхніми угіддями і кріпаками на Україні, в Росії і в Білорусії. Свого часу Києво-Печерська лавра зіграла важливу роль у розвитку давньоруської культури, була центром літописання. Тут перекладалися на церковно-слов'янську мову і переписувалися твори іноземних авторів. У лаврі працювали відомі літописці Нестор (автор «Повести временных лет»), Нікон, Сільвестр. У ХІІІ столітті було складено «Києво-Печерський патерик» - важливе джерело історії Києва. У музеях і фондах, розташованих на території Києво-Печерської лаври, можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.

         Києво-Печерська лавра здійснювала широке будівництво ще з ХІ століття. Наприкінці ХІІ століття навколо Києво-Печерської лаври було возведено оборонні стіни, які у 1240 році вони були зруйновані ордами Батия. У 1698-1701 році паралельно до них було споруджено нові фортечні стіни з бійницями і баштами. У 1731-1744 році споруджено велику лаврську дзвіницю.

Для того, щоб дізнатися її висоту, обчислимо число, яке треба вписати в останню клітинку ланцюга. (Слайд 10)

№2

 

Отже, висота дзвіниці 96,52м.  

Зупинка парк Софіївка. (Слайд 11)

Уманський парк «Софіївка» є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіччя. Заснований парк у 1796 році багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй в день її янгола у травні. Парк прикрашають штучні скелі, ґроти, павільйони, альтанки, скульптури.

Тут росте понад 2000 видів дерев і кущів. Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області.

Щоб оцінити красу цього парку вам необхідно виконати деякі завдання. (Слайд 12)

№3

Обчислити зручним способом:

а) 0,125  0,12 · 8;                                       б) 62,9  1,8 – 62,7  1,8.

Відповідь: а) 0,12; б) 0,36.

№4

Спростити вираз і знайти його значення:

а) 0,3а  1,2, якщо а = 0,05;

б) 2,5m  0,04n, якщо m = 3; n = 3,2;

в) 7,9х + 2,1х, якщо х = 1,65;

г) 1,2m + 3,9m – 2,1m + 1,3, якщо m = 0,9.

То ж давайте всі разом будемо милуватися краєвидами цього парку.                        (Слайд 13)

 Зупинка Острів Хортиця. (Слайд 14, 15)

 Острів Хортиця - найбільший острів на р. Дніпро (довжина 12,5 км, найбільша ширина - до 2,5 км), унікальність якого в рідкісному поєднанні на одній території різноманітних природних комплексів – цілинних степів, байрачних та плавневих лісів, наскальної рослинності, рідкісних та зникаючих видів рослин, пам’яток геології...

Основу найбільшого острова на Дніпрі складають граніти і гнейси, яким близько 2 мільярдів років. Саме вони, здіймаючись у вигляді скель, у північній частині острова, до тридцяти метрів над поверхнею Дніпра, створюють тут гірську країну в мініатюрі.

Для того, щоб дізнатися площу заповідника потрібно розв’язати рівняння та знайти суму їх коренів. (Слайд 16)

 № 5.

а) 2х – 0,75х – 68 = 639,5;

Відповідь: х = 566

б) 100 – х? 10,5 = 14,4;

Відповідь: х = 898,8

в) (895,62 – х) · 3,6 = 3,888.

Відповідь: х = 894,54

Отже, загальна площа заповідника - острова «Хортиця» становить 2359,34 га. (Слайд 17)

Зупинка Хотинська фортеця.

Хотинська фортеця – свідок численних війн та баталій. (Слайд 18) Протягом століть вона була центром розвитку ремесел і торгівлі, культури та економіки. Сьогодні на території Хотинської фортеці створено Державний історико-архітектурний заповідник. Тут полюбляють проводити свята козацької звитяги та знімати фільми. 

 Про те, коли, де і ким було створено Хотинську фортецю ви дізнаєтесь після того, як розв’яжете задачу. (Слайд 19)

№ 6 Відстань між двома містами дорівнює 260,4 км. З цих міст назустріч один одному одночасно виїхали два автомобілі, які зустрілися через 2,4 години після початку руху. Один автомобіль рухався зі швидкістю 48,3 км/год. Знайдіть швидкість другого автомобіля.

Відповідь: 60,2км/год. (Слайд 20)

Хотинська фортеця веде свій початок від Хотинського форту, що був створений у ІХ столітті князем Володимиром Святославовичем як одне із порубіжних укріплень південного заходу Русі, у зв'язку з приєднанням до неї буковинських земель. Укріплення було споруджено на кам'янистому мисі, утвореному високим правим берегом Дністра і долиною дрібної притоки.

Остання наша зупинка Херсонес Таврійський. (Слайд 21, 22)

Херсонес Таврійський - таку назву носило місто, засноване древньогрецькими колоністами більше ніж дві з половиною тисячі років тому на південному заході Криму. Нині його руїни - є однією з визначних пам'яток Севастополя. На території античного міста функціонували театр, храми різноманітних богів. З поширенням християнства їх почали змінювати на християнські церкви та каплиці. Зараз на території старовинного міста красується Володимирський собор. На сьогодні Херсонес Таврійський – це не лише національний заповідник, а й унікальна історико-археологічна пам’ятка півдня України, яка відома не лише в нашій країні, а й далеко за її межами. До його складу входять  11 археологічних комплексів та 11 пам’яток архітектури.

         Потрапивши до національного заповідника, можна цілий день, і то не один, пізнавати його, насолоджуватись античним духом і старовинною атмосферою. Починаючи із головної вулиці Херсонесу, ви потрапляєте у старовинне місто. Саме в цьому живописному місці знаходяться руїни єдиного в Україні античного амфітеатру, вежа Зенона, що свого часу охороняла міську браму. Не менш цікавими є руїни монетного двору, де в давнину карбували монети. У ході проведених розкопок було знайдено підземний храм-мавзолей.

         Для того, щоб потрапити до Херсонесу Таврійського, нам довелося подолати певну відстань. Розв’язавши задачу, ви дізнаєтесь її.

Задача №7. (Слайд 23)

До першої зупинки автобус проїхав 0,4 всього шляху, до другої – 0,35 всього шляху, а до третьої – частину шляху, що залишилася. Яку відстань проїхав автобус, якщо до третьої зупинки він проїхав на 111км менше, ніж до першої?

Отже, ми з вами подолали 740км.

ІV. Підсумок уроку.

Рефлексія (Слайд 24)

І. Сьогодні на уроці:

1) найскладнішим було...

2) Щоб добре впоратися з контрольною роботою, я маю звернути увагу на...

3) 1.Я вносив(ла) свої пропозиції…       

2.Я активно працював(ла)…

3.Я узагальнював(ла) думки інших…

4.Я був(ла) пасивний(а)…

5. Я не отримав(ла) задоволення від власної праці...

ІІ. Оцінювання роботи учнів в групах.

V. Домашнє завдання. (Слайд 25)

Повторити §§ 29 – 33 (підручник Н.А.Тарасенкова, І.М.Богатирьова та інші. Математика 5).
Розв’язати задачу:

Зріст людини археологи можуть визначити навіть за окремими кістками. Наприклад, довжина малої берцової кістки становить 0,22 зросту людини, а ліктьова кістка складає 0,16 зросту людини.

1) Під час розкопок знайшли малу берцову кістку довжиною 39,9 см. З'ясуйте, якого зросту була людина?

2) Як можна довести, що ліктьова кістка довжиною 20,3 см не могла належати тій самій людині?

 

Список літератури

Н.А.Тарасенкова, І.М.Богатирьова та інші. Математика 5. Київ. Видавничий дім «Освіта», 2013.
А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання. Харків «Гімназія», 2012.
Інтернет-ресурси про чудеса України.


Теги: дроби, Бобрик Л.А.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 883/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar